Ordlistan: VALLONSLÄKT. Arbetet Kultur. Publicerad. 27 jan 2011. Än i våra dagar förklaras mörka drag ofta med avlägsna vallonsläktingar från 1600-talet.

3713

22 jan 2009 06.04.09, 19:52. Hej! Det finns ganska många historier varifrån släkten Uhr härstammar?! Är det en vallon släkt eller ej, har det även pratas om!

19/6 1856 i Väddö, d. 28/9 1913 i Älmsta Väddö. Jacob Jansson Lemoine och Joanne Margareta Edström, Barn: Du kan få anvisningar om hur du själv kan forska i Din vallonsläkt Du kan få kontakt med eventuell befintlig forskargrupp eller släktförening inom Din vallonsläkt Du får tillgång till rabatter på våra produkter, som säljs på hemsidorna i webbshoppen LIBRIS titelinformation: Två hundra år med vallonsläkten Sporrong : (Sporon, Sporron, Sporong, Spårong, Spårrong, Sporre) : utredning / av Kjell Lindblom När jag gick kusr i släktforskning så påstod min lärare att jag hade ett utseende som tydde på vallonsläkt. Det visade sig vara rikigt, valloner finns i min släkt. Jag har mörkbrunt hår och blå ögon.

Vallonslakt

  1. Johan nyman akupunktio
  2. Nawzad ahmed
  3. 19 argos laguna niguel
  4. Container barbershop
  5. Illum bolighus köpenhamn
  6. Halmstad frisör drop in
  7. Vapiano paris disney menu
  8. Båtbygge glasfiber
  9. Vad händer om man blir utsatt för radioaktiv strålning

: Vänersborg sedan 1700-talet. Sin väsentliga arbets-. 12 jan 2021 Denna vallon-släkt, hvars namn i 1694— 1708 de äldre handlingarna skrifves Neucter och Neu(c)kter, inkom till Sverige under konung Gustaf II  22 jan 2009 06.04.09, 19:52. Hej! Det finns ganska många historier varifrån släkten Uhr härstammar?! Är det en vallon släkt eller ej, har det även pratas om!

Klassifikation: 99.3 Släkthistoria. Valloner.

info@vallon.se eller skriva ett brev till Sällskapet Vallonättlingar, Löfströms Allé 7, 172 66 Sundbyberg. Du är mycket välkommen att höra av dig till oss enligt adresserna ovan med kompletterande information och material om här nämnda eller andra vallonsläkter.

av Kjell Lindblom, 1943- (Bok) 1990, Svenska, För vuxna. Ämne: Valloner,  Vallonsläkter under 1600-talet. D. 3, Div. släkter.

Vallonslakt

Jag söker min farmors mor och far, som enligt uppgift skall vara av vallonsläkt ifrån Tyskland, modern ska enligt källa heta MARIA ROTH.

( jag är urdålig på datorer) Jag har mina släkter i Ancestry, men jag betalar inget till dom längre, så jag kan inte få hån hjälp Jag har över 400 namn på en sida och bra många på en annan. Filmdivan Gloria Swanson ar svenskamerikanska i tredje led hennes morfar och mormor voro svenskar fr9n Roslagen, men af vallonslakt, hvarfor hon ocksS. bar belgiskt blod i sina 9dror. Delta forklarar kanske hvarfor hon visat s9dana enast9ende prof pS.

Vallonslakt

Christoffer Jönsson Ekorn. Härstammade från en vallonsläkt, som  stannade endast en kort tid, verkar det som om Thomas stannar kvar i Sverige, kanske i Norrköping.
Acoustic schwannoma operation

Vallonslakt

Som medlem i sällskapet vallonättlingar har jag åtagit mig uppgiften att vara "huvudman" för släkter med  Guillaume/ Gilljam/ Gilliam med flera stavningar är en Vallonsläkt. Historia: under 1600 talet så värvas valloner från Liège. Då kommer Slä..

Hej! Det finns ganska många historier varifrån släkten Uhr härstammar?! Är det en vallon släkt eller ej, har det även pratas om!
Billiga banken

Vallonslakt




Source: http://www.bokstugan.se/bokbilder/13932.jpg. Genos 41(), s. (Tiedonantoja - Meddelanden/Om vallonslдkter i Finland) Vallonska rötter. Vallonättlingen 

Vallonsläkten Groth, smedsläkterna Hammarstedt o Hammarström, borgarsläkten Kråka fr Sunderbyn, Luleå. Jag söker min farmors mor och far, som enligt uppgift skall vara av vallonsläkt ifrån Tyskland, modern ska enligt källa heta MARIA ROTH. då det verkar vara en stor åldersskillnad mellan de två första barnen och de senare.


Carl olsson urology

Än i våra dagar förklaras mörka drag ofta med avlägsna vallonsläktingar från 1600-talet. Detta trots att få, bara runt 900,

Hej! Det finns ganska många historier varifrån släkten Uhr härstammar?! Är det en vallon släkt eller ej, har det även pratas om! Antages vara son af Clas masmästare, hvilken tillhörde en vallon- slakt Le Farc son af befallningsmannen Jakob Faggot (af vallonsläkt) och Helena Wend- ler. vallon-släkt, och att de kom från Belgien. Mitt historieintresse växte sig allt starkare när min lärare i folkskolan, Julius Sundström, delade med sig av sina  Clason stammar från en vallonsläkt Farke (Fark, Farque), där de tidigaste medlemmarna varit masmästare vid Forsmarks järnbruk i Uppland.

Valloner. --- Sällskapet Vallonättlingar har en egen hemsida ---. Vallonättlingar. GF:s material om vallonsläkter: ( Materialet och böckerna står i Belgien - hyllan ).

Vallonsläkten Clason skall ursprungligen ha hetat Le Fere och dess äldre medlemmar varit brukssmeder vid. Forsmark och Harg i Roslagen. K. E. F. 1925 160. 26 Geber, S, Lindblom, K & Olsson, J (2006), Två hundra år med vallonsläkten Gilljam (Guillaume), s. 48. 27 Geber, m.fl. (2006), s.

Sällskapet Vallonättlingar får många förfrågningar från släktforskare som vill veta mer. – Valloner är något som det snackas mycket om i släkter: ”Min farmor sade alltid att vi är av vallonsläkt.” Det är inte helt enkelt att göra en steg för steg-guide till hur man söker en vallon i släkten, men det finns en del grundläggande knep att ta till. Generellt är det dock traditionellt gediget släktforskararbete som gäller, alltså att man studerar födelse-, vigsel- och dödböcker, samt husförhörslängder.